Voor welke motor van drie plaatsen kiezen voor op mijn elektrische fiets
Eindelijk ben je zover, je gaat een elektrische fiets kopen. Dan moeten er keuzes gemaakt worden. Welk model neem je, welke kleur en welk merk. Dat hangt heel erg samen met je budget en je voorkeuren. Er moeten ook technische keuzes gemaakt worden, zoals welke motor je op je elektrische fiets wil hebben.
Voor, midden of achter?
Er zijn drie plaatsen waar je de motor op de elektrische fiets kan vinden. In het voorwiel en dat is de voorwielmotor, op de as en dat is de middenmotor en in het achterwiel en dan hebben we het over de achterwielmotor.
Wat zijn nu de voordelen van elke motor, en welke moet ik dan kiezen? We leggen het voor je uit.
De voorwielmotor
De naam zegt het al, deze motor zit gemonteerd in het voorwiel. Deze motor wordt steeds minder gebruikt, en we zien hem alleen terug in het goedkopere segment. Het voornaamste nadeel van de voorwielmotor voor de elektrische fiets is dat het de rijeigenschappen van de fiets behoorlijk beïnvloed.
Doordat er meer gewicht in het wiel zit merk je dat heel erg tijdens het fietsen en sturen. Daarnaast kan deze motor jouw rijgedrag minder goed monitoren. Wanneer je minder hard gaat fietsen omdat je een berg op gaat of tegenwind hebt, dan zal de fiets dit niet merken. Nadeel daarvan is weer dat je geen extra ondersteuning krijgt terwijl je dat wel nodig hebt.
De middenmotor
De plaatsing van de motor in het midden is logisch. Hier zal het extra gewicht minder invloed hebben en de fiets stabieler maken. Ook kan de motor je trapbewegingen monitoren en dan hebben we het ook over de mate waarin je kracht zet. Daaruit kan de motor opmaken of je meer of minder ondersteuning nodig hebt.
De middenmotor zie je nu op heel erg veel fietsen terug.
De achterwielmotor
Deze motor ligt dicht tegen de rijervaring van de middenmotor aan. Ook deze kan de trap inspanning van de berijder monitoren en zo besluiten hoeveel ondersteuning er nodig is. De achterwielmotor voor een elektrische fiets is wel minder efficiënt dan de middenmotor. Ook moet deze uitvoering vaak gecombineerd worden met een derailleur en een open kettingkast. Dat is minder mooi en geeft ook kans op meer defecten, al zal dat in de praktijk wel meevallen.